IdÈbank fra Workshop
Informasjonsbehovet kan konkretiseres gjennom de 7 H’er
Erfaringsutveksling av gode tilrettelegginger:
Relasjonsbygging
- Introduksjon av arbeidsledere før oppstart
 - Møte personen, ikke diagnosen
 - Innskrivningsintervju med nye kandidater
 - Alternative læringsarenaer, gåtur, tøy-og-bøy på avdeling, samtaler i bil
 - Elevmedvirkning
 - Faste avtaler for oppfølgingssamtaler
 - Intervju før oppstart, hva trenger du for å få til jobben?
 - Tydelige tilbakemeldinger
 - Planlagte mestringsopplevelser
 - Tid til humor og «stunts»
 - Brettspill i pauser
 - Gåturer
 
Erfaringsutveksling av andre gode tilrettelegginger
- Gjøremålskort, bilder av arbeidsoppgavene med grønn og rød side (Personalpartner)
 - QR-koder- skann og få opp sjekkliste (Personalpartner)
 - Dagstavle / Tavlemøter
 - Lage årshjul med bilder som henges opp på avdelingen
 - Plan for dagen, og alltid plan B (plan C)
 - Benytte internasjonale kalenderfager, mandag grønn, tirsdag blå
 - Prioriteringsliste basert på fargekoder, rødt, gult og grønt
 - Ha på alarm på mobil før møter
 - Lage plan med avkryssing av viktige oppgaver
 - Finnhjelpemidler.no
 - Reserveoppgaver / «Go to» oppgaver
 - Dagsplan evt individuell dagsplan
 - Bilder av produksjonsoppgaver
 - Film av produksjonsoppgaver
 - Bruke oppmøteskjema for å tydeliggjøre utvikling i oppmøtekompetanse (diagram)
 - Trafikklysmodellen i samtale
 - Praktiske eller teoretiske hjemmeoppgaver: Karde.no
 - Kartlegge hva kandidat ønsker etter læretiden
 - Felles loggføring for lærekandidatene
 - Bruk av bilder eller fargekoder
 - Morgenmøte hver morgen, gå igjennom dagen, bedre forutsigbarhet for alle
 - Inkludere kandidater i dagsplanleggingen
 - Forberede kandidat på forskjell mellom skole og arbeidsliv
 - «Fake it, to you make it»
 - Forventningsavklaringer
 - Klargjøre, slik at kandidaten opplever seg godt mottatt
 - Individuell tilpasning av oppgaver
 - Kandidat skal få øve på å si sin mening
 - Gjenkjennbare koder gjennom alle avdelinger
 - Snakke med kandidat om hvilke tilrettelegginger som kan være aktuelle
 - La kandidat kommer med egne ideer
 - Visualiser arbeidshverdagen
 - Forventningsavklaring
 - Fall back-oppgaver
 - Hvordan bidrar fellesskapet i den individuelle tilretteleggingen?
 - Ettpunkts leksjoner
 - https://asias.no/ Kartlegging autismespekteret
 - «Toleransevinduet»
 - Hva er målet med tiltakene?
 - Analyse av suksess eller gode økter
 - Visuell informasjon
 - Oppslag med pausetider
 - Oppgaver tilpasset den enkelte
 - Plan med avkryssing av utført oppgave
 - «Regler med fjæring»
 - «Kast ballen tilbake» Hva tenker du selv?
 - «Rett mann til rett jobb»
 
Fysiske tilrettelegginger/gjenstander
- Mobilhotell
 - Nedtellingsklokker, time-timer
 - Digitale og analoge klokker på alle avdelinger
 - Skilting på bygg
 - Stressball
 - Gummistrikk på desilitermål
 - Støyskjerming
 - Merke opp veier for rullestolbrukere
 - Tavle med dagens arbeidsoppgaver og alternative oppgaver
 - Jobbe med headset
 - Sensor-plugger (støydempende øreplugger)
 - Sjablong for vekt, enerplass og tierplass
 - Info-skjermer i fellesområder
 - «Sos-kasse»
 - Sitte på pilatesball
 - Selvlyse piler for svaksynte
 - Faste arbeidsstasjoner
 - Egne «stille soner» på avdelingen
 - Hev og senk pult
 - Matter å stå på
 - Øreklokker
 
Samarbeid med skole
- Møte med og omvisning med skolens elever, lærere og rådgivere
 - Mer samarbeid med tilrettelagt linje på videregående skoler
 - Etablere foreldresamarbeid allerede mens kandidat går i skole
 - Videreføre strukturer som fungerer i skolen
 - Videreføre gode tilrettelegginger brukt i skolen
 - Bygge videre på oppgaver kandidater er kjent med fra skolen
 - Lese sakkyndig vurdering fra PPT
 - Gi tilbakemeldinger til skolen etter yrkeskartlegging, øve på før oppstart
 - Invitere rådgiver ved skolen på lunsj i bedrift
 - Videreføre oppgaver fra skolen til bedrift
 - Videreføre oppgaver fra yrkeskartlegging i bedrift tilbake til skolen
 - Øke samarbeid med skoler, PPT og NAV
 
Samarbeid med foresatte
- Foreldremøte, infomøte før oppstart
 - Møte med foresatte og nye kandidater
 - Foreldremøter: progresjon og prosjekter
 - Etablere messenger-gruppe med kandidat, foresatte og arbeidsveileder
 - Informere foresatte om arbeidslivets plikter og rettigheter
 - Jevnlig foreldrekontakt
 - Lytt til mor! (Lisbeth Rønhovde)
 
.
Samarbeid innad i egen bedrift
- Fadderordning
 - Tavlemøter
 - Kollegastøtte, jobbe i duo
 - Kollegaveiledning
 - Anonym forslagskasse
 - Gåturer
 - Deltakelse på 10 gåturer gå tidligere på fredag
 - Bøy -og tøyeøvelser på avdelingen
 - Frisklivsgruppe
 - Fredagsmøter/evaluering av uka
 - Samling én dag i uka
 - Fellesmøte med alle nye lærekandidater
 - Felles kurs f.eks kassesituasjon, arbeidslivets krav
 - La kandidatene få ansvar for oppgaver
 - Vite hva de andre på avdelingen jobber med
 - Morgenmøter
 - Prosjektarbeid på tvers av avdelingene
 - Samarbeide innad i bedriften for å gi kandidat og best mulig opplæring
 - La en erfaren kollega/tidligere lærekandidat være fadder for nye
 - «Utpassering» innad i egen bedrift for å skape variasjon
 - Omvisning på hele bedriften
 - Forskjellige pausetider- færre på et sted
 
Nettsider
forebygging.no :
https://www.forebygging.no/globalassets/roller-og-ansvar-i-skolen-pa-forebygging.no.pdf
statped.no:
Tourettes syndrom og samarbeid skole–hjem | statped.no
Hjelpemiddel