IdÈbank fra Workshop

Informasjonsbehovet kan konkretiseres gjennom de 7 H’er

Erfaringsutveksling av gode tilrettelegginger:

Relasjonsbygging

  • Introduksjon av arbeidsledere før oppstart
  • Møte personen, ikke diagnosen
  • Innskrivningsintervju med nye kandidater
  • Alternative læringsarenaer, gåtur, tøy-og-bøy på avdeling, samtaler i bil
  • Elevmedvirkning
  • Faste avtaler for oppfølgingssamtaler
  • Intervju før oppstart, hva trenger du for å få til jobben?
  • Tydelige tilbakemeldinger
  • Planlagte mestringsopplevelser
  • Tid til humor og «stunts»
  • Brettspill i pauser
  • Gåturer

 

Erfaringsutveksling av andre gode tilrettelegginger

  • Gjøremålskort, bilder av arbeidsoppgavene med grønn og rød side (Personalpartner)
  • QR-koder- skann og få opp sjekkliste (Personalpartner)
  • Dagstavle / Tavlemøter
  • Lage årshjul med bilder som henges opp på avdelingen
  • Plan for dagen, og alltid plan B (plan C)
  • Benytte internasjonale kalenderfager, mandag grønn, tirsdag blå
  • Prioriteringsliste basert på fargekoder, rødt, gult og grønt
  • Ha på alarm på mobil før møter
  • Lage plan med avkryssing av viktige oppgaver
  • Finnhjelpemidler.no
  • Reserveoppgaver / «Go to» oppgaver
  • Dagsplan evt individuell dagsplan
  • Bilder av produksjonsoppgaver
  • Film av produksjonsoppgaver
  • Bruke oppmøteskjema for å tydeliggjøre utvikling i oppmøtekompetanse (diagram)
  • Trafikklysmodellen i samtale
  • Praktiske eller teoretiske hjemmeoppgaver: Karde.no
  • Kartlegge hva kandidat ønsker etter læretiden
  • Felles loggføring for lærekandidatene
  • Bruk av bilder eller fargekoder
  • Morgenmøte hver morgen, gå igjennom dagen, bedre forutsigbarhet for alle
  • Inkludere kandidater i dagsplanleggingen
  • Forberede kandidat på forskjell mellom skole og arbeidsliv
  • «Fake it, to you make it»
  • Forventningsavklaringer
  • Klargjøre, slik at kandidaten opplever seg godt mottatt
  • Individuell tilpasning av oppgaver
  • Kandidat skal få øve på å si sin mening
  • Gjenkjennbare koder gjennom alle avdelinger
  • Snakke med kandidat om hvilke tilrettelegginger som kan være aktuelle
  • La kandidat kommer med egne ideer
  • Visualiser arbeidshverdagen
  • Forventningsavklaring
  • Fall back-oppgaver
  • Hvordan bidrar fellesskapet i den individuelle tilretteleggingen?
  • Ettpunkts leksjoner
  • https://asias.no/ Kartlegging autismespekteret
  • «Toleransevinduet»
  • Hva er målet med tiltakene?
  • Analyse av suksess eller gode økter
  • Visuell informasjon
  • Oppslag med pausetider
  • Oppgaver tilpasset den enkelte
  • Plan med avkryssing av utført oppgave
  • «Regler med fjæring»
  • «Kast ballen tilbake» Hva tenker du selv?
  • «Rett mann til rett jobb»

 

Fysiske tilrettelegginger/gjenstander

  • Mobilhotell
  • Nedtellingsklokker, time-timer
  • Digitale og analoge klokker på alle avdelinger
  • Skilting på bygg
  • Stressball
  • Gummistrikk på desilitermål
  • Støyskjerming
  • Merke opp veier for rullestolbrukere
  • Tavle med dagens arbeidsoppgaver og alternative oppgaver
  • Jobbe med headset
  • Sensor-plugger (støydempende øreplugger)
  • Sjablong for vekt, enerplass og tierplass
  • Info-skjermer i fellesområder
  • «Sos-kasse»
  • Sitte på pilatesball
  • Selvlyse piler for svaksynte
  • Faste arbeidsstasjoner
  • Egne «stille soner» på avdelingen
  • Hev og senk pult
  • Matter å stå på
  • Øreklokker

 

Samarbeid med skole

  • Møte med og omvisning med skolens elever, lærere og rådgivere
  • Mer samarbeid med tilrettelagt linje på videregående skoler
  • Etablere foreldresamarbeid allerede mens kandidat går i skole
  • Videreføre strukturer som fungerer i skolen
  • Videreføre gode tilrettelegginger brukt i skolen
  • Bygge videre på oppgaver kandidater er kjent med fra skolen
  • Lese sakkyndig vurdering fra PPT
  • Gi tilbakemeldinger til skolen etter yrkeskartlegging, øve på før oppstart
  • Invitere rådgiver ved skolen på lunsj i bedrift
  • Videreføre oppgaver fra skolen til bedrift
  • Videreføre oppgaver fra yrkeskartlegging i bedrift tilbake til skolen
  • Øke samarbeid med skoler, PPT og NAV

 

Samarbeid med foresatte

  • Foreldremøte, infomøte før oppstart
  • Møte med foresatte og nye kandidater
  • Foreldremøter: progresjon og prosjekter
  • Etablere messenger-gruppe med kandidat, foresatte og arbeidsveileder
  • Informere foresatte om arbeidslivets plikter og rettigheter
  • Jevnlig foreldrekontakt
  • Lytt til mor! (Lisbeth Rønhovde)

.

Samarbeid innad i egen bedrift

  • Fadderordning
  • Tavlemøter
  • Kollegastøtte, jobbe i duo
  • Kollegaveiledning
  • Anonym forslagskasse
  • Gåturer
  • Deltakelse på 10 gåturer gå tidligere på fredag
  • Bøy -og tøyeøvelser på avdelingen
  • Frisklivsgruppe
  • Fredagsmøter/evaluering av uka
  • Samling én dag i uka
  • Fellesmøte med alle nye lærekandidater
  • Felles kurs f.eks kassesituasjon, arbeidslivets krav
  • La kandidatene få ansvar for oppgaver
  • Vite hva de andre på avdelingen jobber med
  • Morgenmøter
  • Prosjektarbeid på tvers av avdelingene
  • Samarbeide innad i bedriften for å gi kandidat og best mulig opplæring
  • La en erfaren kollega/tidligere lærekandidat være fadder for nye
  • «Utpassering» innad i egen bedrift for å skape variasjon
  • Omvisning på hele bedriften
  • Forskjellige pausetider- færre på et sted