IdÈbank fra Workshop

Informasjonsbehovet kan konkretiseres gjennom de 7 H’er
Erfaringsutveksling av gode tilrettelegginger:
Relasjonsbygging
- Introduksjon av arbeidsledere før oppstart
- Møte personen, ikke diagnosen
- Innskrivningsintervju med nye kandidater
- Alternative læringsarenaer, gåtur, tøy-og-bøy på avdeling, samtaler i bil
- Elevmedvirkning
- Faste avtaler for oppfølgingssamtaler
- Intervju før oppstart, hva trenger du for å få til jobben?
- Tydelige tilbakemeldinger
- Planlagte mestringsopplevelser
- Tid til humor og «stunts»
- Brettspill i pauser
- Gåturer
Erfaringsutveksling av andre gode tilrettelegginger
- Gjøremålskort, bilder av arbeidsoppgavene med grønn og rød side (Personalpartner)
- QR-koder- skann og få opp sjekkliste (Personalpartner)
- Dagstavle / Tavlemøter
- Lage årshjul med bilder som henges opp på avdelingen
- Plan for dagen, og alltid plan B (plan C)
- Benytte internasjonale kalenderfager, mandag grønn, tirsdag blå
- Prioriteringsliste basert på fargekoder, rødt, gult og grønt
- Ha på alarm på mobil før møter
- Lage plan med avkryssing av viktige oppgaver
- Finnhjelpemidler.no
- Reserveoppgaver / «Go to» oppgaver
- Dagsplan evt individuell dagsplan
- Bilder av produksjonsoppgaver
- Film av produksjonsoppgaver
- Bruke oppmøteskjema for å tydeliggjøre utvikling i oppmøtekompetanse (diagram)
- Trafikklysmodellen i samtale
- Praktiske eller teoretiske hjemmeoppgaver: Karde.no
- Kartlegge hva kandidat ønsker etter læretiden
- Felles loggføring for lærekandidatene
- Bruk av bilder eller fargekoder
- Morgenmøte hver morgen, gå igjennom dagen, bedre forutsigbarhet for alle
- Inkludere kandidater i dagsplanleggingen
- Forberede kandidat på forskjell mellom skole og arbeidsliv
- «Fake it, to you make it»
- Forventningsavklaringer
- Klargjøre, slik at kandidaten opplever seg godt mottatt
- Individuell tilpasning av oppgaver
- Kandidat skal få øve på å si sin mening
- Gjenkjennbare koder gjennom alle avdelinger
- Snakke med kandidat om hvilke tilrettelegginger som kan være aktuelle
- La kandidat kommer med egne ideer
- Visualiser arbeidshverdagen
- Forventningsavklaring
- Fall back-oppgaver
- Hvordan bidrar fellesskapet i den individuelle tilretteleggingen?
- Ettpunkts leksjoner
- https://asias.no/ Kartlegging autismespekteret
- «Toleransevinduet»
- Hva er målet med tiltakene?
- Analyse av suksess eller gode økter
- Visuell informasjon
- Oppslag med pausetider
- Oppgaver tilpasset den enkelte
- Plan med avkryssing av utført oppgave
- «Regler med fjæring»
- «Kast ballen tilbake» Hva tenker du selv?
- «Rett mann til rett jobb»
Fysiske tilrettelegginger/gjenstander
- Mobilhotell
- Nedtellingsklokker, time-timer
- Digitale og analoge klokker på alle avdelinger
- Skilting på bygg
- Stressball
- Gummistrikk på desilitermål
- Støyskjerming
- Merke opp veier for rullestolbrukere
- Tavle med dagens arbeidsoppgaver og alternative oppgaver
- Jobbe med headset
- Sensor-plugger (støydempende øreplugger)
- Sjablong for vekt, enerplass og tierplass
- Info-skjermer i fellesområder
- «Sos-kasse»
- Sitte på pilatesball
- Selvlyse piler for svaksynte
- Faste arbeidsstasjoner
- Egne «stille soner» på avdelingen
- Hev og senk pult
- Matter å stå på
- Øreklokker
Samarbeid med skole
- Møte med og omvisning med skolens elever, lærere og rådgivere
- Mer samarbeid med tilrettelagt linje på videregående skoler
- Etablere foreldresamarbeid allerede mens kandidat går i skole
- Videreføre strukturer som fungerer i skolen
- Videreføre gode tilrettelegginger brukt i skolen
- Bygge videre på oppgaver kandidater er kjent med fra skolen
- Lese sakkyndig vurdering fra PPT
- Gi tilbakemeldinger til skolen etter yrkeskartlegging, øve på før oppstart
- Invitere rådgiver ved skolen på lunsj i bedrift
- Videreføre oppgaver fra skolen til bedrift
- Videreføre oppgaver fra yrkeskartlegging i bedrift tilbake til skolen
- Øke samarbeid med skoler, PPT og NAV
Samarbeid med foresatte
- Foreldremøte, infomøte før oppstart
- Møte med foresatte og nye kandidater
- Foreldremøter: progresjon og prosjekter
- Etablere messenger-gruppe med kandidat, foresatte og arbeidsveileder
- Informere foresatte om arbeidslivets plikter og rettigheter
- Jevnlig foreldrekontakt
- Lytt til mor! (Lisbeth Rønhovde)
.
Samarbeid innad i egen bedrift
- Fadderordning
- Tavlemøter
- Kollegastøtte, jobbe i duo
- Kollegaveiledning
- Anonym forslagskasse
- Gåturer
- Deltakelse på 10 gåturer gå tidligere på fredag
- Bøy -og tøyeøvelser på avdelingen
- Frisklivsgruppe
- Fredagsmøter/evaluering av uka
- Samling én dag i uka
- Fellesmøte med alle nye lærekandidater
- Felles kurs f.eks kassesituasjon, arbeidslivets krav
- La kandidatene få ansvar for oppgaver
- Vite hva de andre på avdelingen jobber med
- Morgenmøter
- Prosjektarbeid på tvers av avdelingene
- Samarbeide innad i bedriften for å gi kandidat og best mulig opplæring
- La en erfaren kollega/tidligere lærekandidat være fadder for nye
- «Utpassering» innad i egen bedrift for å skape variasjon
- Omvisning på hele bedriften
- Forskjellige pausetider- færre på et sted
Nettsider
forebygging.no :
https://www.forebygging.no/globalassets/roller-og-ansvar-i-skolen-pa-forebygging.no.pdf
statped.no:
Tourettes syndrom og samarbeid skole–hjem | statped.no
Hjelpemiddel